Jom rawat mata rabun ! Hee :D

♥ Assalamualaikum ♥

Lately , aku selalu pakai cermin mata bila mengadap lappy . Hoh ! Aku rasa mata aku macam semakin hari semakin teruk kebabunan eh kerabunannya . Ehm , sedih . So , aku try cari cari hawat mata aku jadi lagu ni ? Credit to Petua Sejagat .
*Comel pulak buat macam ni . Haha .
Selalu makan lobak merah (Carrot)
-Huih , aku suka kot makan sayur ! Cuma lobak merah aku jarang makan . Haha . Patut la mata aku rabun . ish ish . Lain kali makan lobak merah banyak banyak okay anak anak semua ! 

Elakkan membaca dalam gelap.
-Haha , membaca buku dalam gelap memang tak lah kan . Aku ni bukan lah speasis manusia yang suka membaca buku . Tettt . Tapi ! Aku suka membaca entri dan apa apa sahaja di internet dalam keadaan gelap . Muahaha ! Itu dikira dalam gelap juga kah ? even lappy ada cahaya ? Konpius -_-

Elakkan melihat televisyen dalam jarak yang dekat.
-Okay anak anak , jangan tengok tivi dekat dekat tau . Nanti rabun hoi , and nanti tivi tu jatuh hempap mengkeme semua acano ? Hee . Eh , aku dah lama tak tengok tivi lama lama sebab asyik sibuk dengan lappy . Ni lah remaja sekarang :p

Berehat seketika setelah 30 minit menghadap skrin komputer / lappy / iPad dan sebagainya .
-Aku selalu berehat ikut suka hati , kenkadang sejam aku ilek ilek je edit gambar sambil chat sambil tenung blog sambil makan . Boleh dikatakan , apa sahaja nak depan lappy . Muahahaha ! 

So , cara untuk merawat kerabunan mata uolls and iolls adalahhhhhhh *bunyi drum bertalu talu*
Minum air rebusan sawi ! 
Tak perlu hari hari , 3-4 kali seminguu pun okay . Berkesan atau tak , tak tahu lah . Ika pun tak cuba lagi . Hee . InsyaAllah berkesan . Yang tak suka makan sayur and apa apa yang berkaitan dengan sayur . Cari tips lain lah ea . Haha . Makan sayur sawi memang sedap tapi kalau air rebusan dia sedap ke ? Err -_-

Okay lah , babai readers ! Nak header percuma kaler pink pink ? Klik sini dan sini kay . Tenkiyu awak :')

4 comments:

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

yup , elakkan mata menjadi semakin rabun...nanti kalau rabun kuat sangat , susah la..

^^eKaTiKaH^^ said...

air rebusan sawi?? eee, tak sanggup minum. hehe.. ape2 pun, mate kite kene tetap jaga :)

Benben said...

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI : Kann , tapi macam was was je nak minum air rebusan sawi tu -_-

Benben said...

^^eKaTiKaH^^ : haha , jaga lah selagi boleh . kalau dah rabun seksa T_T

 
This blog Officially belongs to Ieqa Halim|Do not copy|Do come again dear blogger