Apa itu Ujub ?

Assalamualaikum ♥

Salam Jumaat bloggers :')


Apa itu ujub ? Ika ini bukanlah seorang yang pandai dalam agama , setakat yang ika tahu , ika kongsi . Yang ika tak tahu , ika cari di Google . Hehe , ilmu ada dimana mana kan ? :) So , tadi ika ada buat entry "Mengapa amalan kita ditolak?" . Dan Ayuni Yusop tanya apa itu Ujub . Alang alang ika pun kurang pasti maksudnya , ika pun menggoogle lah . 

Okay , Ujub itu adalah perasaan kagum terhadap diri sendiri . Merasakan diri hebat , bangga dengan kelebihan diri .

Contohnya 
  • Orang yang rajin beribadah kagum dengan dengan ibadahnya .
  • Orang yang berilmu kagum dengan ilmunya .
  • Orang yang cantik , kagum dengan kecantikkannya .
  • Orang yang dermawan kagum dengan kebaikan yang dilakukannya .
  • Orang yang berdakwah kagum dengan dakwahnya .
Mengapa kita tidak boleh ada sifat ujub ?
Kerana semua kelebihan adalah anugerah Allah S.W.T . Oleh itu kagumlah dengan Allah S.W.T bukan dengan diri sendiri .

Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang orang yang sombong dan membangga bangga diri (Surah An-Nisaa' sebahagian ayat 36)

Imam Nawawi berkata rahimmullah " ketahuilah bahawa keihklasan niat terkadang dihalang oleh penyakit ujub , sesiapa yang ujub dengan amalannya sendiri  makan terhapuslah amalannya " (Syarh Arba'in)

Untuk kefahaman yang lebih faham *ayat apa ni -_- , boleh lah pergi kat web Tazkirah ;)

5 comments:

Hana Yusop said...
This comment has been removed by the author.
Ayuni Yusop said...

Terima kasih sebab susah-susah pula nak buat enrty tentang itu.

Ika Halim said...

@Ayuni Yusop
Alaa takpelah , boleh jadi panduan untuk kita semua kan :)

Yang Manja said...

wah :) postingan yang bermanfaat ka :)

Ika Halim said...

@Yang Manja
hee untuk panduan kita semua :) Terima kasih ye :)

 
This blog Officially belongs to Ieqa Halim|Do not copy|Do come again dear blogger